Ur de gamla gömmorna

om slamspridning, sötningsmedel, plast i havet och konsumtion

Varför just GreenDigger?

Här på GreenDigger har jag samlat några av mina gamla blogginlägg (2012-2014) som jag tycker är alltjämt aktuella. Här skriver jag om miljögifter i maten och plast i haven - hur påverkar det oss? Är det värt att välja läderhalsband till hunden? Hur bra är egentligen xylitol om man ser till produktionskedjan och hur ekologiska är ekologiska doftljus egentligen?


Vad gjorde jag förut?

Som så många andra nyblivna föräldrar gör, lusläste jag etiketterna på alla krämer och hudlotioner - kort sagt allt som användes till barnen - oavsett om det var matprodukter eller hudvårdsprodukter. Nåväl, här började mitt detektivarbete och det var då jag upptäckte att det inte fanns några ekomärkta hygien- och hudvårdsprodukter på vår svenska marknad, vars innehåll överensstämde medvad jag som konsument önskade mig. Så småningom utmynnade min idoga envishet i företaget Lagerstedt & Company som jag drev 2006-2011. Med mitt företag introducerade jag det brittiska hudvårdsmärket Akamuti, det amerikanska tvålmärket Vermont Soap Organics samt ekologiska hundhalsband och dylikt från Good Dog Company (USA) i Sverige. Läs mer här

Min granskning

Under många år har jag granskat ekoindustrin för just hudvårdsprodukter och många med mig uttrycker att det är en djungel därute. Själv tycker jag att det är vilseledande för oss konsumenter att en produkt som marknadsförs som just ekologisk emellertid också innehåller oekologiska kemikalier. Mer om detta kan du läsa om på min privata blogg Noterat på Ekohyllan.

/Carina Lagerstedt Nilsson